Zámek plný vzpomínek...
Při zpáteční cestě z milované Šumavy zastavujeme u kovové brány s
vysokou zdí. Vystupuji z auta a sleduji ji kritickým okem.
"No, a já
půjdu kudy?" Přemýšlím nahlas, neboť gymnastika a šplh... no omluvenka to
zkrátka jistila.
"Ty speciálně přes tu zeď," vysmívá se mi TheMelin a
loví ze zadních sedaček svou výbavičku. "Já tu mám cestičku." Kření se
na mě a mizí v přiléhajícím křovisku.
Zamykám auto a razím za ním. K
našemu objektu vede cesta skrze povalený plot, nějaké ty typické odpadky
a prodírání se křovím. Vyšlapaná cestička nám to značně ulehčuje.
"Pááááni,"
vydechnu nadšením a úctou, když se před námi zjeví smetanově žlutá
omítka opuštěného dvoupatrového zámku s, na první pohled, novou
střechou.
"Jdeme dovnitř?"
vybízí mě můj doprovod a okukuje kudy dovnitř. Volíme směr vpravo a
procházíme pod nadzemním koridorem. Přivítají nás masivně dřevěné dveře,
z půlky prokopnuté. Mrkneme na sebe a po čtyřech se dostáváme dovnitř.
Zvenčí k nám doléhají veselé zvuky z těsně přiléhajícího parku.
Po
chvíli čekání na nějakou tu lekačku, se pouštíme do průzkumu potemnělých
místností. Minimum světla se sem dostává skrze zabedněná okna a zeleň
rostoucí okolo zámku.
Potemnělá místa si osvětlujeme baterkou.
Už na
první pohled interiér neodpovídá původnímu rázu zámku. Z půli vymalovaná
chodba, dříve zřejmě šedivé barvy, se loupá ve velkých cárech. V
kovových futrech jsou usazeny dveře různých druhů. Při pohledu do jedné z
mnoha prázdných místností se nám naskýtá pohled na řadu zelených
umyvadel. Na protější straně jsou skryty pánské záchody. Zeleno - bílé
dlaždice jsou popraskané a zašlé.
Pod
podrážkami nám skřípe suť a prach, okna jsou plná šedých pavučin. Rovná
chodba na druhé straně skýtá únikový východ v podobě otevřených
dveřích. Mrkám na TheMelina, nazpátek už se po čtyřech plazit nebudu.
Po
cestě narážíme na zčernalé, schody vedoucí do menšího sklepení. Bílá
omítka dávno vzala za své. Do nosu mě štípe neoblomný zápach kouře
zažraný do zdí. TheMelin detailně obhlíží potemnělou, sazemi pokrytou
místnost. Mě zaujímá dřevěné víko s nápisem ČSSR - samozřejmě v azbuce.
Přicházíme
do velké místnosti s krbem v jednom z rohů. Vysoký, vybílený strop,
tvořen lomenými oblouky je hyzděn lustry s éry komunismu. Dřevěná
podlaha u krbu je vypoulená a popraskaná.
Vydáváme se po schodech nahoru. Radostné hlasy z přiléhajícího parku mi přijdou, že se přibližují. Nevěnujeme tomu pozornost.
V
následujícím poschodí tiše našlapujeme na dlážděnou podlahu. Z dlouhé,
úzké chodby nakukujeme z jedné místnosti do druhé. Všechny jsou
vybílené, odlupující se omítka je všudy přítomná. Z jednoho zámeckého
apartmánu se kocháme pohledem na zelení zarůstající zámek. Všímám si
několika detailů. Masivní dřevěné dveře jsou očíslované. Ze zdí
nepřátelsky vyčuhují trubky od vytápění. Parketová podlaha je prohnutá,
na několika místech popraskaná.
V jedné z větších místností, zřejmě v
bývalém sále, se vyjímá štukovaný strop ,citlivě' doplněn zářivkovými
svítidly. Obcházím jej dokola, hlavu co nejvíce zakloněnou, ,odborně´
jej studuji, zatímco se TheMelin věnuje focení. Něco mi nesedí.
Cvakot foťáku utichne, "všimla ses," zašeptá fotograf, "že to je jen malba?"
Má
pravdu. Nemůžu tomu uvěřit. Mé srdíčko milující historii a umění doby
králů a královen tomu nechce uvěřit, mozek křičí z plných plic. Ano,
vážení, nad hlavou mám iluzivní malbu. Poprvé jí vidím na živo.
Po
chvíli zkoumání malby vycházím prosklenými dveřmi na balkónek, jejž
pomalu zahlcuje nezkrotná síla přírody. Kované zábradlí je na jedné
straně drasticky prohnuté, zřejmě od pádu blízko stojícího stromu.
TheMelina zaujal erb zapracovaný do zábradlí. I já hodnou chvíli
sleduji, jak hladké záhyby pomalu pokrývá rez. V korunách přiléhajících
stromů tiše prozpěvují ptáci, pozdě letní vánek si hraje se žloutnoucím
listím. Paprsky slunce něžně hladí loupající se omítku, chladné zdivo
zas zahřívá.
Vracím se zpět na chodbu. TheMelin je daleko přede mnou.
Zvědavě nakukuji do dalších místností, jednu z nich zdobí nápis RHS. V
té další nacházím TheMelina, který zaujatě fotí bývalý kinosál se
vstupem na další balkónek. Zde si zřejmě udělala zašívánu místní
omladina. Po bývalém vybavení promítacího sálu zbyla jen stupňovitá
podlaha a suť ze stropu. Sázím, že odpočívající žebřík nepatřil
původnímu vybavení. Další zas sloužila jako umývárny. Pozůstatkem je
řada naleštěných pisoárů a dvojice časem dotknutých mís.
Stavbu tohoto krásného, obdélníkového zámku, které mělo nahradit původní, méně reprezentativní zámek, zahájil F.E. Bunqou okolo roku 1696. Dostaven byl ovšem až v první polovině 18. Století. V tomto století získal zámek i své nové majitele. V letech 1816 až 1817 se zámek rozrostl o druhé patro a pozdně empírovou fasádu. Byl i nově, bohatě vnitřně vybaven. Tento nábytek byl odvezen v rámci prodeje zámku roku 1924.
Chvíli rozpačitě stojíme u spojovacího koridoru. Máme pokračovat tudy, či se podívat do posledního patra?
Zvědavost
rozhodla za nás. Vydáváme se po vykachlíkované cestě vstříc neznámému. V
koridoru se na chvíli zastavuji. Sluníčko opírá svou veškerou sílu do
skleněných tabulek, tak je to tu trochu jako ve skleníku. Střepy a prach
mi zaskřípou pod podrážkou. Ty hlasy, mám pocit, jako kdyby byly přímo
pode mnou. Zvědavě vyhlížím ven - nikde nikdo.
Krok za krokem doháním
TheMelina a snažím se jej předběhnout v objevování. Bingo! Vcházím do
vyhřáté místnosti, kde mě vítá několik řad tmavých sedaček a pódium po
mé levici. Tišíc vyčkávají.
Hrdě vyskakuji na pódium a snažím se skrýt
nervozitu. Sauronovo oko mě bedlivě sleduje z protější zdi, hltá mě, je
plné očekávání. Nemůžu jej nechat čekat. Několikrát polknu, dramaticky
si odkašlu a nasaji všeobecnou vůni zatuchliny. Odhodlaně se pouštím do
proslovu, že Matrix je všude a my jej nemůžeme zklamat! Musíme budovat a
chránit svou zemi! A výkon? Cože?! Pouhých 120%?! Příště to bude 150%! A
proč?! Protože Frodo nás všechny potřebuje!
Místo přikyvování a
bujarých potlesků slyším cvakot foťáku. Vracím se zpátky na zem, na
prázdné pódium, kterému můžu zasalutovat jen já.
Tiše jej opouštím.
Tichá
budova se naplní rykem něčeho, co má do Eminema hodně daleko. Zvědavě,
leč profesionálně, s přísným pohledem nakukuji do chodby. Na druhé
straně se objevila čtveřice tak třináctiletých průzkumníků. Dva kluci,
dvě holky. Chlapci mě zpozorují jako první, zastaví se a nebojácně na mě
pohlížejí. Jeden z nich má v ruce docela masivní klacek. Dívka za ním
pevně svírá vyřvávající mobil.
Založím si ruce na hrudi a koutkem oka
zpozoruji TheMelina, který vychází z druhých dveří sálu. Zastaví se s
pohledem upřeným na omladinu.
"Dobrý den," ozve se nesmělý hlas jednoho z kluků. Postupně pozdraví zbývající členové.
"Zdar..."
ozve se TheMelin rázně a já se pokusím o co nejširší a nejmilejší
úsměv. Vyměníme si s TheMelinem pohledy, a zatímco skupinka mizí v první
místnosti, my se vracíme koridorem do zámku. Hudba se rozléhá opuštěnou
budou, dává jí jaký si nádech barvy, života. Probuzení.
Po
roce 1948 v zámku a přilehlé části parku sídlila jednotka pohraniční
stráže. Byla zde hlavně psovodská poddůstojnická škola Pohraniční
stráže. Armáda zde vystavěla několik účelových budov. Jedna stojí přímo u
zámku a spojuje ji se zámkem koridor.
Zámek byl opuštěn v
roce 1993. Od té doby je střídavě na prodej nebo ve vlastnictví. Dočkal
se pouze nové střechy a celkovému vyklizení.
Vyjdeme
po schodech do třetího, posledního patra. Na chodbě se zastavujeme,
zraky padají na skupinku čtyř dospělých a dvou dětí na levé části
chodby. Pán o holých zaujatě něco vypráví dětem, ženy zdvořile
poslouchají, poslední muž po nás vrhá kradmé pohledy. TheMelin kývne na
pozdrav a otáčíme se do pravé strany. Takovej provoz! stěžuji si v
duchu.
Nakukujeme do prázdných místností. V některých z nich je
vysypaný strop. V další je propadlá podlaha půdy v podobě několika
masivních trámů. Na konci nacházíme standardní pánské záchody. Novinkou
se stává vstup na půdu. Dlouho neváháme. Hlasy v chodbě doplní náš dusot
po dřevěných schodech.
Půda je obrovská, bez rozdělení se
stáhne z jedné strany na druhou. Střecha drží, vypadá, že je v pořádku.
Asi na dvou místech je vidět, kudy se dostává dešťová voda do útrob
zámku. Po detailní obhlídce prázdné půdy, včetně neohroženého nahlížení
skrze propadlou podlahu do místnosti, a krátkém osvěžení se vracíme
zpátky na chodbu.
Sejdeme těch několik schodů a ocitáme se skoro v
náruči pána o berlích. S uctivou omluvou se dáváme do řeči. Děti už
dávno ztratily zájem o komentovanou prohlídku a za stálého
pronásledování dvou dam prozkoumávají opuštěné místností na vlastní
pěst. Středně starší pán nesměle postává kousek od nás.
"A
tak si představte," povídá nám pán s berlemi, značně nadšen, že našel
nové posluchače, "že jsem tady jako mlaďoch běhal sem a tam. Každé ráno
jsme stávali okolo páté hodiny a hned se vystrojili do uniformy a šup
dolů... jo to byly časy. To ta dnešní mládež nezná. A támhle," ukazuje do
místnosti propadlou půdou, "tam jsem měl pokoj. Já a mí další čtyři
kumpáni..." V očích se mu lesknou slzy, jeho dušička už dávno není v
přítomnosti. Toulá se ve vzpomínkách, jednu po druhé jí něžně oprašuje a
vytahuje na světlo. Musím se tomu pousmát, tyhle ty chvilky dobře znám.
"Takového
hluku, takového života..." vrtí pomalu hlavou. Opřený o berle shlíží na
zaprášenou podlahu. "Kolikrát jsem to tady vytíral. A na půdě," zdvihá
hlavu. "Jsme si vždy dali jedno cigárko, hezky před večerkou." Usmívá se
smutně. Ještě další značnou chvíli zaujatě posloucháme popisování zámku
v době, kdy jej obývala armáda. Snažím si to všechno představit, vrýt
si jeho vzpomínky do těch mých. Při popisování přiléhajícího psince mám
pocit, jako kdybych ty psy slyšela radostně bafat pod okny.
Pán se na
chvilku odmlčí, pohled upírá do místnosti. Ráda bych věděla, na co
zrovna myslí. TheMelin se od nás nenápadně odděluje a věnuje se focení.
Chvíle ticha využívá muž stojící v zpovzdálí. "Tak pojď, tati. Půjdeme na
večeři, dáme si pivko, hm?" Opatrně jej podpírá a táhne ke schodům.
Pán
několikrát nepřítomně přikyvuje. Nakonec se otáčí ke mně s úsměvem na
vrásčité tváři. "Tak se mějte, a ať Vám vyjdou fotografie."
"Děkuji vám," přikyvuji s úsměvem. "Mějte se krásně."
S
přikyvováním se pán otáčí zády a pomalu postupuje ke schodům. Ztichlou
chodbou se nese zvuk jeho kroků. Stojím a dívám se za ním. Focení
nevěnuji pozornost.
Všímám si chladného stínu, který pomalu naplňuje
chodbu. Kousek za kouskem, jako krok za krokem starého pána, se plazí po
zdech a schodech. Zámek pomalu utichá a chladne. Samota a lítost střídá
veselost, kterou se budova zmítala při návštěvě onoho pána. Jako kdyby
jí svou přítomností probudil k životu, oživil v ní společné vzpomínky a
na těch několik krátkých, vzácných okamžiků se spojily jejich duše.
TheMelin
prochází kolem mě. Probírám se ze svých myšlenek. Stín a chlad zmizely.
Zámek je tichý, paprsky zapadajícího slunce jej něžně hladí. Následuji
svůj doprovod. Vracíme se do propojovacího koridoru. Cestou tam
potkáváme ještě onu čtveřici mladých lidí, kývneme na rozloučenou.
Míjíme
tichý, ke spánku se ukládající sál a několik prázdných místností. Jedna
z nich skýtá pohled na propadlou podlahu do spodního patra. Sestupujeme
dolů, do bývalé kuchyně, po které toho moc nezůstalo. Mini lednička s
kachnou, prázdná police, skleněná tabule ze dveří a svícen, který by
nevymysleli ani bytový architekti v Ikee.
Opouštíme útroby zámku. Při
zpáteční cestě okolo zámku se zdržím. Nechám TheMelina jít napřed a
opírám se o zámeckou stěnu. Studené zdivo se mi zakousne do těla. Přivřu
oči. Dlaní pokládám na hrubý nátěr. O kůži se mi opřou drobné výstupky.
Natáčím se ke zdi čelem. Dlaněmi přejíždím po omítce a všímám si
něžných nedokonalostí a bolestných ran chátrajícího zámku.
Nakonec zámek poplácám a odcházím. Do mých zad se opírají smutná, prázdná okna.
Calwen
Větší galerie na našich FB stránkách ZDE