Vila továrníka
Oblečeni od hlavy až k patě opouštíme prozatím náš největší
opuštěný objekt. Naplněni adrenalinem přebíháme trať. Klepou se mi
trochu kolena, TheMelin nás tiše pohání vpřed. Tentokrát jsme tři.
Otáčíme se za sebe. Oddychujeme si - nikdo nás nesleduje. Ale o tom, co
nás potkalo, příště.
Prší a fouká silný chladný vítr. A tak tedy
rychle nasedáme do auta. TheMelin startuje a už vyrážíme dál. Náš další
cíl je jen několik kilometrů daleko - prázdná vila po úspěšném
továrníkovi.
Do městečka vede jedna hlavní silnice, kroutící se přes lesy i pole. Opuštěná vilka je vidět už z první serpentiny. Nakonec stačí dvakrát zahnout doleva a jsme tam. Auto necháváme hned naproti vile, na parkovišti blízko stále funkční továrny. Zrovna neprší, ale vítr fouká dál. Nahánějí se nad nás další temné mraky.
"Hustý," komentuje Dědek
při pohledu na smetanově bílou vilou se žlutými sloupy u vchodu a rámy
kolem oken. "A víte kudy dovnitř?"
"Jasně," přikyvuje TheMelin.
Bereme foťáky a přecházíme silnici k vile. Cestička k vlezu je vydupaná,
u dvou vzrostlých modřínů jsou v misce granule. Dvakrát se rozhlídneme
po okolí.
A už jsme uvnitř kamenného sklepení. Přelézáme hromadu
naházených dřevěných desek a prken. Je tu trošku mokro, zatéká sem z
terasy nad námi.
Dědek souhlasně přikyvuje, TheMelin začíná fotit a já vytahuji baterku. Prohlídka může začít.
Továrník
Antonín K. si své bezkonkurenční postavení v regionu i České republice
vydobyl s firmou na rybí konzervy z roku 1888. O dva roky později
továrnu rozšířil a v roce 1910 se začala stavět nová továrna.
A právě
proto si hned naproti své továrně nechal postavit onu honosnou, tří
patrovou vilu. Plnila potřeby jak svého majitele a jeho rodiny, ale i
potřeby továrních úředníků (odhad).
Začínáme ve
sklepení pod verandou. Nacházíme čtyři tmavé kopky bez přísunu
přírodního světla. Stěny jsou mokré, odlupuje se z nich omítka. Po zemi
se válí zbytky suti a dřeva. Nic zajímavého tu není.
Pokračujeme
dále. To, co se zdálo jako další část sklepení, se po chvíli promění v
technické a funkční místnosti. Prohlížíme si pravou stranu a noříme se
více do suterénu vily. Nahlížíme do velké tmavé místnosti s vysokými
stropy. Dle prvních dojmů jí typujeme na kotelnu.
Další místnosti
odhadujeme na kuchyň, spížky a hygienické zázemí. Po zemi se válí suť,
kabeláž a přinesený nepořádek. Potkáváme rozbité talíře, skleničky,
papíry a kazety.
Po levé straně se vracíme zpět.
Ocitáme
se ve velké, chladné místnosti zdobené zelenými a žlutými - zlatavými -
dlaždičkami. Masivní strop podpírá několik sloupů. Dlaždičky jsou
počmárané, zdi oloupané. Několika luxferovými okny sem proniká tlumené
světlo. Beru za kliku dveří. Nepohnou se, jsou zatlučená. Dál studuji
místnost - obdélníkový tvar je doplněn o půlkruh. "Domácí lázně?"
Přemýšlí TheMelin nahlas.
Z místnosti vedou dvoukřídlé lítačky.
Vydávám se jejich směrem a ocitám se v malé technické místnosti. "Kluci,
tady je výtah!" Volám a zkoumám kovové dveře úzkého výtahu. Jsou
neoblomně zavřené. Zašedlá cedule hlásá omezení nosnosti.
Loučíme se s
výtahem a po kamenných, točitých schodech stoupáme výš. Už na prvním
schodě narážíme na cáry papírů - hlášení o nedoplatku. Dle adresy se
nevztahují k vile. Cestou míjíme v mezipatře tabulkové okno zakryté
pavučinami.
Nacházíme se v přízemí, procházíme úzkou chodbičkou pro
služebnictvo. Překračujeme první hroudy nepořádku. A už jsme v hlavní,
vstupní chodbě. Dvoukřídlé masivní dřevěné dveře jsou pevně zavřené.
Světlo do chodby padá skrze dvě obrovská luxferová okna ve žluté barvě.
Stávají se hlavním bodem mého zájmu. Fotím si je snad ze všech stran,
všímám si detailů. Na luxferech jsou vyfoukané bublinky. Každý kousek je
originál, nikde nejsou bublinky stejně velké, i počty jsou rozdílné. Nakonec si dělám fotku i pavouka v rohu a mířím zpět do chodby.
Jsou
tu tři malé místnosti. Jedna se tváří jako šatna. Zbývající dvě mají
svůj vlastní přísun světla a jsou vydlaždičkované - odhaduji je na
umývárny. Oblouková chodba je v krásném stavu. Bílou omítku zdobí čtyři
žluté pruhy zdobené mušličkami. Nad dvoukřídlými, skleněnými dveřmi
vedoucí do sálu z omítky vylézá jakýsi erb.
Překonávám
další haldy nepořádku. Pod podrážkou mi křupe sklo. Dvěma skoky se
dostávám na dřevěnou podlahu hlavního sálu vily. Tajím dech. Hned přede
mnou se jeví obrovský krb pokrytý tmavým dřevem. Přicházím blíž a fotím
si přenosná, želená kamínka. Cihly vně krbu jsou začouzené, voní po
neomylném pachu sazí. Dřevo je na několika místech prokopnuté, počmárané
či podrápané. Z jedné strany se o něho opírá židle.
Naproti krbu se
tyčí obrovské dřevěné schodiště, ve stejném odstínu jako krb a dveře v
místnosti. Bočnici schodiště a madlo zábradlí zdobí rytiny.Procházím
si místnost. Jako další mě zaujímá krásné, vitrážové okno zobrazující
rybáře a loď v přístavu s neskutečně propracovanými detaily. Na dvou
místech je okno už bohužel vysypané. Těžko říci jestli jsou na vině
vandalové či věk. Právem se stává hlavním bodem několika fotek.
Zastavuji
se také nad šedivým králíčkem s růžovými ušisky. Pokryt značnou dávkou
prachu sedí a opírá se o nosnou bočnici schodiště. Dívá se na mě
korálkovýma očičkama a tak trochu křečovitě, až hrůzostrašně se usmívá.Procházím
dveřmi do místnosti oddělené od té další šoupačkami se skleněnými
tabulkami. Čistě bílé zdi jsou pomalované. Špatná angličtina je na
několika místech opravena, šklebí se na vás různě barevné obličeje,
Fantomas tu byl taky asi pětkrát. Nechybí ani tradiční číslo. Nachází se
zde i další část výtahové šachty, do které se TheMelin marně snaží
dostat. V oné místnosti se nacházejí dveře do půlkruhové zimní zahrady.
Beru za kliku. Zase nic. Jsou pevně zavřené.
Jedny dvoukřídlé dveře
jsou zdobené ručně malovanými obrázky květin a ptáků. Okna jsou celá,
pevně zavřená. Chybí záclony. Výhled máme na okolní rodinné domy
obklopené zelení. Podlahy jsou kupodivu čisté. Na několika místech je
původní parketová podlaha vyměněna za jinou, i světla, která jsme vídali
ve školách, úplně nezapadají do stropu vykládaného dřevem. Podle
značného množství prázdných pytlů a stříkanců od barvy předpokládáme, že
vila procházela (nebo možná ještě prochází) rekonstrukcí.
Po
pečlivé obhlídce přízemí a vyfocení zaprášené skleničky na schodě
stoupáme po onom dřevěném schodišti vzhůru na galerii. Schodiště vede
přes obrovské okno se zvláštními černými ornamenty. Naplňuje mě pocit
důležitosti, nechám se jím zcela obklopit. S lehkostí se dotýkám
zábradlí a dlaní stírám vrstvy prachu.
V patře se nachází tři
obrovské pokoje bez dveří. Do každého z nich proudí dostatek světla
velkými okny. Stěny, bíle natřené, opět zdobí malůvky místní bandy. Po
zemi se válí suť a zbytky nepořádku z rekonstrukce.
V hlavním pokoji
jsou dveře na balkón. Beru za ně a tentokrát mám štěstí. Otevírám jedny,
vzápětí hned druhé. Do místnosti proudí studný vzduch. Popojdu na
balkón, je mírně prohnutý. V haldě suti odkudsi roste stromek. Honosné
cihlové zábradlí podléhá síle přírodních živlů - nátěr se odlupuje,
stavební materiál se oddroluje. I přesto se vidím, jak tu sedím, popíjím
čaj a čtu knihu.Vracím
se zpět. Přizavírání dveří na mě promluví TheMelin. "Všimla sis,
všechny dveře jsou očíslované." Zvedám pohled k rámu dveří. Zelená
cedulka býlím písmem hlásí čísla 118 a 117. Krčím rameny a pokračuji v
prohlídce prázdných pokojů. Výtah tu už není. V jednom rohu visí kus
stropu. Na zemi je jeho mokrý zbytek. Kap kap kap... ozývá se nad námi.
Štukovaný strop nad galerií je na mnoha místech prohnutý a popraskaný. Hlavy květin pomalu ztrácí svůj původní tvar.
"Pěkný," chválí Dědek s rukama v kapsách. "Tohle bych bral. Tady by se to bydlelo. Tady bych měl bar a tam vzadu kulečník."
Procházíme
chodbou ke služebnímu schodišti a šplháme vzhůru. V půlce nalézáme
otevřenou strojovnu výtahu. TheMelin zvědavě nakukuje. Mačkám se vedle
něho. Svítíme do temné šachty plné suti a jiného nepořádku. Po kabelech a
výtahu se slehla zem. Dívám se na TheMelina a pohledem se dožaduji
vysvětlení. Nechápavě krčí rameny a stoupá vzhůru.
O
osudu vily továrníka Antonína K. se toho moc neví. Ovšem o továrně ano.
Má své vlastní originální potisky. V továrně se nachází lakovna,
zámečnická dílna, kovárna, truhlárna i pila. Výrobky se vyvážejí do
zahraničí. Získává mnoho ocenění. Sami výrobky jsou velmi ceněné pro
svou originalitou.
Druhá světová válka změnila mnohé, a ani tato
továrna není výjimkou. Za války továrna prospívá, neboť se rodina K.
otevřeně hlásí k nacismu. Ovšem po válce je Antonín K. s rodinou nucen
opustit Čechy a prchá do Německa. V roce 1952 dochází k zastavení
provozu a demontáži továrny. Tovární prostoru fungují dodnes, alespoň z
části.
Ale zpět k vile. Vila se dostává do rukou nesprávným
majitelům. Ti nádherní dům přestavěli. Mizí tak zahrada s jezírkem i
schody z terasy. Místo ní je tam betonový hranol, pod který zatýká. V
téže době zřejmě přibyl i výtah. Přestavěli se i některé místnosti ve
vile.
Vila je poté několikrát prodána. Poslední majitel se zřejmě pustil do rekonstrukce, kterou nedokončil. A vila je opět na prodej.
V
podkroví si hned na začátku fotíme chodbu. Do úzké, z poloviny zeleně
vymalované a značně oloupané chodby proniká světlo půdním vikýřem. Tomu
málu, co osvětluje, dodává punc tajemna.
Procházíme chodbou a
nakukujeme do místností. I zde mají obyčejné pokojové dveře svá čísla.
Pokoje jsou malé a nízké. Bílá omítka se ani zde neubránila malířskému
gangu. V jednom pokojíku nalézáme toaletu v celkem dobrém stavu.
Dostáváme
se na úroveň vikýře, po kterém zbylo jen dřevěné rámování. Zatéká tu a
podlaha se propadla do patra pod námi. Zvědavě nakukuji do místnosti za
dírou v podlaze. Kuželem světla narážím na několik kyblíků bílé malířské
barvy a štětce.Otevíráme
dveře 122 a vstupujeme dovnitř. Zaráží nás i cedulka Zákaz kouření.
Větší místnost je čistá, bíle vymalovaná. Podlahu pokrývá jen silná
vrstva prachu. Zaujímá nás dvoukřídlé okno, jehož sklo je zabarveno
červenou barvou. Přemýšlím, co by tu mohlo být tak cenného, že se zde
nesmí kouřit a ani sem neproniká přímé světlo. Napadá mě, že se tu kdysi
dávno mohli vyvolávat fotky nebo se zde nacházel archív.Cestou
zpět ke schodišti navštěvujeme půdu, která je rozdělena do dvou úrovní.
V jednom z rohů je prohnutá a popraskaná střecha. I tudy zatéká do
budovy. TheMelin prochází druhou úroveň půdy a naráží na prázdný kovový
sud. Nechápavě vrtí hlavou a všichni tři opouštíme podkroví. Cestou ke
schodišti vyhlížíme z okna. Na ulici si zrovna vilu fotí pán s pejskem.
Stahujeme se od oken a vracíme se do přízemí.
Nemůžu si to odpustit a
volím stejnou cestu - po honosném schodišti. Užívám si ten pocit, že i
já se mohu projít po něčem tak velkolepém, jako je zrovna tohle
schodiště.
Ještě chvíli se ve vile zdržujeme. Fotíme si vitrážové
okno, sklenici na krbové římse, detaily zábradlí, depresivního králíčka i
opuštěného medvídka.Nakonec
opouštíme vilu s těžkým srdcem stejně tak, jako kdysi její majitelé.
Při výlezu plašíme kočku, která si pochutnávala na granulích. Omluvně na
ní volám čiči.
Venku ji ještě oběhneme ze všech stran. Vitrážové okno z
venku takovou pozornost nebudí, což je jedině dobře. Z kamenného
základu stoupá chlad.
Mraky se nad námi uzavřely a začíná opět pršet. Poslední fotky u hlavních dveří vily a rychle do auta.
Když
opouštíme městečko, otáčím se. Poslední pohled padá na továrníkovu
vilu. Stojí na kopci a shlíží na město pod sebou. Takhle zdály nevypadá
ani trochu opuštěně. Postavena v prvorepublikovém stylu je perlou okolí.
Perlou,
která tiše a v ústraní chátrá. Perlou, která naříká nad svou samotou.
Perlou, která čeká na někoho, kdo z ní sejme vrstvu prachu a dodá
EDIT 2018 - vilka je prodaná a nový majitel ji čile rekonstruuje!!!
Calwen
Kompletní galerie na našem FB ZDE