Pracovní Sídlo SS
Poposednu si, upravím si pás. TheMelin se soustředí na řízení. A
tak čtu, "opuštěná vila nese dva názvy. Prví byl podle rodiny, která
objekt vlastnila a obývala jí do druhé světové války. Druhý zřejmě podle
správce, který ji opatroval..." Zbytek textu přelétávám očima. Nakonec
odkládám telefon do přihrádky.
Sleduji utíkající cestu. Slunce vylézá
vysoko na oblohu a teploty se zvyšují. Po modré obloze se valí šedé
mraky, na déšť to ovšem nevypadá.
Když zastavujeme na místě určení,
vyhlížím z okna. Sleduje mě. Šedivá vila, ze které na první pohled čiší
opuštěnost, mě hltá očima. Tiše mě volá do svých útrob... a já jejího
volání následuji...Vystupuji plna očekávání. TheMelin otáčí auto, ale já už se pomalu přibližuji k opuštěnému objektu.
Cihlová
vila se na mě dívá prázdnými okny. Je obehnaná plotem, což považuji za
novinku. TheMelin se ke mně přidává a společně jdeme vstříc místu, kde
prý SS mučilo své vězně.
Vila rodiny Pfaff, skládající se ze sklepení, přízemí, patra a půdy, byla vystavěna v 19. století architektem I. A. Gaube. K pozemku se vázaly rozlehlé upravené zahrady a bazén. O honosné sídlo rodina přišla za druhé světové války. Nacisté si vilu zabrali díky její výhodné poloze - byla blízko koncentračního tábora a továrny Richard. O tom, co se dělo v útrobách vily, lze jen spekulovat. Podle některých pramenů sklepení sloužilo k mučení a vyslýchání nepohodlných vězňů.
Přicházíme
ke kamenné terase s okny do sklepní. Zelený plot je na místě u oken
zprohýbaný a prostříhaný. Takže zas tak nově tu není. TheMelin nakukuje
holými okny do sklepení. Je tam halda naházeného, nepohodlného odpadu.
Očima hledám možnost kudy dovnitř. "Obejdeme to?" Ptá se
TheMelin při pohledu na nepořádek. Zřejmě se mu nechce do toho všeho
zabořit podrážky. A popravdě, ani mě ne. Souhlasně tedy přikyvuji a
obcházíme budovu. Cihlové zdi, které zřejmě nebyly nikdy omítnuté,
pokrývá značné množství barevných grafitů.
Zvedám hlavu k místu, kde
kdysi bývala střecha. Dneska po ní nezbylo zhola nic. I věžičky se
nenávratně propadly do času zániku. S těmi i mnoho dalších, dozajista
zajímavých artefaktů. Očima kloužu po zašlé cihlové zdi. Už na první
pohled skrze okna vidíme, že místnosti vily jsou pusté.
Nakonec nacházíme zamčené, plotové dveře. Ovšem značně vystříhané a nahýbané. Bez sebemenší námahy jej překováváme.
Před sebou máme hlavní vstup. Beze dveří, bez zárubní. Jako první nás přivítá sešlý trám spadlý shůry (až později se dozvídáme, že sloužil jako náhradní schodiště do patra).
Následuje schodiště do sklepení. Vystoupáme po třech schůdcích a
oficiálně se nacházíme v přízemí vily. Přes vysoké teploty a dusno na mě
dýchne mrazivý závan. Ježí se mi chloupky na zátylku. Fantazie pracuje
na plné obrátky. Vidím se, jak vcházím do přepychově zařízené chodby.
Panuje tu rodinná atmosféra. Někde v patře slyším smích dětí, do nosu mě
uhodí vůně chystaného oběda...
Po levici se nachází rozpadlé,
pískovcové schodiště do mezipatra. Dál po schodišti zbyly jen stopy v
cihlových stěnách. Dominantou se stávají dvě okna v gotickém stylu,
holá. Můžeme se jen domýšlet, jakou měli barvu, zdali byly zdobené, jaké
stíny vrhaly na omítnuté cihly domu v krásný slunný den...
Pokračujeme
v prohlídce. Na první pohled je vidět, že vila před opuštěním
procházela značnou rekonstrukcí. Omítka je stržená na cihly. Nyní jí
zdobí vytříbené malůvky a nápisy místních umělců. Je přece hrozně cool a
trendy na každou stěnu napsat svou kruto-přísnou přezdívku.
Původní
dřevěné, prohnilé trámy stropu jsou nahrazeny ocelovými traverzami s
hurdisky. Ty jsou na několika místech popraskané a vysypané do přízemí.
Procházíme
jednou místností za druhou. Pod nohama mám jen minimální nepořádek.
Občas narazím na haldičku suti či přírodního nepořádku. Svými podrážkami
zanechávám stopy v nánosu prachu. Vysoká, úzká okna vystavěná zřejmě v
lomeném stylu jsou na několika místech dozděná a zarovnaná pro potřeby
stahovacích rolet. Tam, kde dříve bývávaly dveře, jsou jen holé
neozdobné oblouky. Přijde mi, že každé okno je jinačí. Úplně vidím, jak
každá místnost byla navrhnuta podle jednotlivých kultur naší planety.Procházíme
ozdobnými dveřmi, které mi připomínají Minaret, na první terásku. Je tu
odsud krásný výhled do zahrady. Dnes již spíše do neudržovaného
prostranství, kterému dominuje náletová bučina. Občas v ní lze
zahlédnout strádající túji. O kamennou terasu se opírají dva ze čtyř
okrasných buků. Jejich tmavě zelené listí dodává v horkém dni alespoň
trochu stínu. Dle stáří jsou původní venkovní výzdobou. Oni jediní, tu
dělají chátrající vile společnost a sdílí její vzpomínky.
Otáčíme se k
cihlám na terase. Hlavním bodem focení se tu stává zdobná hlava sloupu,
jehož vrchní část chybí. Dřívější žlutá barva sloupu už je sotva
znatelná. TheMelin zkoumá cihlu po cihle. "Podívej," ukazuje na jednu z
mnoha cihel v našem okolí. Zírám na cihlu a chvilku netuším, co mi chce
můj doprovod říci. Pak mi cvakne a vzápětí zas přejede mráz po zádech. V
cihle je otisk prstu.
"To musí být od toho, jak se cihla vyndala z formy a strčila se do pece," vysvětluje a ukazuje mi další a další otisky prstů.
Vracíme
se do útrob vily. Procházíme další, holou místností s východem na
terasu. Na některých místech je skrze popraskaný strop vidět nebe. V
jedné z místností se nachází z půli stržené kamenné schodiště na půdu.
Zvedám hlavu - ze střechy zbyly jen trámy. A i ty se pod vlivem
přírodních úkazů sunou postupně k zemi. Sem tam lze ještě zahlédnout
tašku na svém místě.
TheMelin vylézá po rozpadlém schodišti do
mezipatra a já ho následuji. Zvědavě nakukujeme do patra. Vítají nás
stěny odhalené až na cihlu, prázdné dveřní oblouky a další část střechy.
Seskakujeme zpět a vrháme se do sklepení.
Po skončení druhé světové války, v době komunismu, je vila znárodněna. Chvíli se o ní moc neví. V poklidu si stojí v ústraní, daleko od všeho toho shonu. Vila jde z ruky do ruky. Poslední majitel rozjel velkou rekonstrukci celé vily. Byl by ji i dokončil, kdyby jej nesebrali policajti. Vila padla do dalších rukou. A dál to znáte...
Ve
sklepení se nachází veškerý nepořádek. Několika malými okny sem proudí
slabé světlo. Je tu cítit zatuchlina a hniloba. Volíme pravou stranu a
vydáváme se vstříc tajemnu sklepení. Kužely světla kloužou po kamenných
stěnách. Občas narazíme na díru způsobenou hledači pokladů. Kobky jsou
malé a tmavé, navazující na sebe. V jedné z nich nacházíme další část
nepořádku. TheMelina v chodbě zaujal fakt, že kdysi se tu elektřina
vedla po povrchu stěn.
Přecházíme do levé části. Tajuplných kobek je i
zde dostatek. U jedné z nich se zastavujeme. Jako jediná má totiž
dveře. Masivní prkenné dveře jsou pootevřené. TheMelin se do nich opírá.
Zaskřípou po podlaze, ale nějak viditelně se nehnou a tak se
protahujeme dovnitř.
Do tmavé kobky proniká tlumené světlo jediným
oknem. V jednom z rohů je přimontované prkno s několika háky. I z
cihlového stropu něco visí. Moje představivost dostává impulz, přebírá
vládu a všechno logické potlačuje do ústraní. Ve chvíli, kdy venku
zafouká jedinečný vítr a prožene se opuštěnou vilou, mám pocit, jako
kdybych slyšela tiché nářky. Možná pláč, nebo snad utnutý výkřik.
Ani
nevím jak, ale jsem venku. TheMelin mě celý bledý dohání. Před dveřmi
si fotím zelená sklíčka. Zřejmě jediná upomínka na výplň gotických oken
ve vstupní hale.
S TheMelinem dokončujeme obchůzku kolem vily. Ještě
na několika místech nacházíme obtisky prstů v cihlách. Kocháme se i
pohled do zpustošené zahrady. Cestou k autu si fotíme sloupy od hlavní
brány.
Celou tu dobu mám pocit, jako kdyby se s námi ona vila
loučila. Poskytla přístup do svých prázdných útrob, nechala nás
nahlédnout do chladného sklepení a dala jas skrz zhroucenou střechu.
Možná, že se její studené cihly na netušený okamžik zahřály, jako srdce
zamilované dívky při pohledu na svého milého. A nyní se ve společnosti
oněch vzrostlých buků ukládá ke spánku. Ke spánku, ve kterém si nechá
zdát o starých dobrých časech s rodinou Pfaff...
A
když už jsme tady, nesmím vynechat nacistickou továrnu Richard. Držíme
se žluté turistické trasy, kocháme se výhledem na Litoměřice a zdáli
pozorujeme bývalé kasárny. Míjíme cvičiště psů s debatním kroužkem a
odbočujeme na naučnou stezku.Po několika metrech rozbahněné
cesty spatřujeme bránu. Masivní železné pláty zvenku pokrývají zděnou
stěnu Richarda. Rezavou bránu zdobí nápis ZÁKAZ VSTUPU. Hned pod ním se
nachází světoznámý vlez - čtvercová díra se širokými kraji.
Chvíli
postáváme u brány. Napínáme uši, zdali neuslyšíme jiné zvuky, než je
zpěv ptáků. Nikde nic a tak se vrháme vstříc temnotě Richarda.
Bývalá
továrna funguje dříve jako hlubinný lom na vápenec od 19. století. Před
rokem 1944 se těžba zastavuje a přesunuje se sem válečná výroba. Bylo
tedy zapotřebí, aby se důl rozšířil, zvýšil a zpevnil. Toho se ujímá
hned několik pověřených stavebních firem. Na úpravách továrny pracovalo
mnoho lidí, největší část ovšem tvořili vězni z koncentračních táborů.
Roku 1944 se továrna rozjíždí - v patnácti výrobních halách se vyrábí součástky do motorů tanků a jiných vozidel.
Továrnou prošlo přes osmnáct tisíc vězňů. Jejich hlavním úkolem bylo továrnu vybudovat, pracovat v ní a nejlépe v ní i zemřít.
Úmorná
dřina a přísný režim si vybírá svou daň na pracovních vězních - každý
čtvrtý umírá. Na denním pořádku jsou i popravy. Vysokou úmrtnost
kamufluje nedaleko postavená cihelna, která se přestavuje na
krematorium.
V roce 1945 je tábor zrušen.
Přivítá
nás tma, zatuchlina a chlad. Podrážkou se zabořím do všudy přítomného
bahna. Kužel světla mi vykresluje jak širokou, tak vysokou chodbu. Po
levé straně mám hned mřížové dveře. Za nimi se táhne dlouhá chodba,
která se zdála zavalená, proto ji vynecháváme.
Noříme se dále do
hlubin podzemní továrny. Betonové stěny jsou ozdobeny hromadou textu a
tagů. V drenáži se drží voda, skrz její čistotu je vidět dno.
Přicházíme
k prvnímu závalu. TheMelin se usmívá, "koukám, že se tu chodí často."
Baterkou ukazuje na vyšlapanou cestičku vzhůru. Nemáme helmy, na toulání
podzemí nejsme vybaveni. V podvědomí máme rozlehlou mapku továrny,
ovšem nemáme ji nastudovanou. "Vracíme se?" Ptá se TheMelin a sleduje
cestu.
"Kousek bychom mohli...," povídám a už se drásám vzhůru. Mojí
klaustrofobii a jiné strachy strkám hravě do kapsy. Prodíráme se přes
hordu kamenů a držíme se cestičky. Některé kameny jsou označeny
barevnými šipkami. Párkrát mi to na blátě uklouzne. Zakleju, ale sunu se
dál.
Pronikáme
hlouběji do spleti chodeb, zdoláváme několik závalů. Fotíme i několik
zajímavých míst, jako je třeba zaplavená místnost nebo velká vybílená
místnost s cihlovou podezdívkou.
Na několika místech mě zaujímá vypouklá podlaha. Nakonec se vracíme zpět.
Venku
si přečteme ceduli s historií továrny a valíme zpět k autu. Máme krásný
čas, a tudíž nás čeká ještě jedna zastávka... možná dvě...
Calwen
EDIT : Do továrny v žádném případě nedoporučujeme chodit. I my jsme prošli jen zlomek chodeb hlavně z důvodu vysokého počtu čertvých, masivních závalů. Po celém stropě je vidět odlučnost obřích kamenných desek, před kterými by vás sebelepší výbava v případě pádu neochránila.
Kompletní galerie na našich FB stránkách ZDE